Zo houd jij de herfstblues buiten

Published : 20-11-2018 12:00:00
Categorie: Gezondheidsnieuws

Van afvallende bladeren en dalende temperaturen kun je natuurlijk de herfstblues krijgen, maar dat hoeft echt niet. De herfst heeft namelijk veel meer te bieden dan het afscheid van de zomer. Denk maar aan de kleuren in die natuur die elke dag anders zijn en de vurige zonsondergangen die je op zomaar een doordeweekse dag kunt tegenkomen.  Daarbij geeft de herfst meer variëteit in soorten groenten en fruit en meer spicy kruiden in de clubkleuren van de herfst. Allen al daarvan kun je volop genieten, al kan er altijd een schepje bovenop:

Lekker diep slapen

Na die lange en vooral hete zomer, ben jij vast ook ervaringsdeskundige in het woelen van de warmte en in korte, plakkerige nachten. Daaruit kun je concluderen dat een lagere buiten- en slaapkamertemperatuur gewoon beter om goed te kunnen slapen. Bovendien maak je vanaf de herfst meer slaapuren omdat het eerder donker wordt en ook later weer licht. Hierdoor ben je ’s avonds eerder slaperig en word je ’s morgens later wakker.

Geniet van de herfstkleuren

Waar in de zomer de zon iedereen naar buiten lokt, heeft de herfst een heel andere troef in handen: de al eerder genoemde verkleurende natuur. Wist je trouwens dat de natuur goed is voor je mentale welzijn? Dus ook al heb je misschien geen zin, trek jezelf achter dat scherm vandaan of van die comfortabele bank af en ga buiten genieten van de veranderende natuur en … de frisse buitenlucht.

Frisse lucht doet wonderen

Want frisse lucht, en dan het liefst koele buitenlucht helpt je om helderder te denken. Ook dat  heb je zelf vast gemerkt tijdens de aanhoudende warmte afgelopen zomer: hoe hoger de temperatuur, hoe minder helder je brein is. Dus zit je in een gedachtenloop, weet je even geen creatieve oplossing te verzinnen of wil je even helder kunnen denken, schiet dan je jas aan en loop een blokje om. Al doet een lange boswandeling nog meer wonderen voor je.

Effect lange boswandeling

Uit dit onderzoek1 aan de University of Michigan blijkt namelijk dat fikse wandelingen in een bos of ander stuk natuur de werking van het geheugen bevordert, net als de aandachtspanne. Onderzoeker Berman zegt hierover: “Interactie met de natuur kan vergelijkbare effecten hebben als mediteren."  Uit een andere studie2 aan dezelfde universiteit blijkt dat een wandeling van 50 minuten in de natuur de werking van je werkgeheugen bevordert.

Soms is cocoonen toch goed

Naast al die wandelingen en frisse lucht is ook binnen op de bank hangen soms stiekem toch ook goed voor je. Vooral als je dat samen met je partner, je kind of zelfs je huisdier doet. Dat is niet alleen gezellig en knus, maar geeft ook rust. Je geeft dan toe aan het gevoel dat je even niet meer naar buiten hoeft of bezig hoeft te zijn van jezelf. Maar nog belangrijker is dat je door dit samenzijn meer oxytocine aanmaakt, en de verhoogde aanwezigheid van dat hormoon geeft je nog meer gevoel van saamhorigheid.

Veel in het verschiet

Tot slot is de herfst ook het seizoen van uitkijken naar de feestelijke dagen in de laatste maand van het jaar. Daar leven we met zijn allen naar toe. Overal verschijnen lichtjes in tuinen, bomen en vensterbanken. Trouwens, laten we de prachtig versierde winkelstraten en etalages ook niet vergeten. Die voorpret begint al vroeg, en dat geeft jou mooi de tijd om je serotoninegehalte even lekker op te vijzelen. Want uitkijken naar die feestelijkheden kan je gelukshormoon gehalte echt een boost geven, en daar voel jij je gelukkiger van.

Bronnen: 

1) University of Michigan

2) University of Michigan

 Zie voor referenties: https://www.orthica.nl/site/consumenten-nieuws/zo-houd-jij-de-herfstblues-buiten/

Deel dit bericht