5 tips om je emoties de baas te blijven op het werk tijdens de overgang

Published : 31-01-2018 12:00:00
Categorie: Gezondheidsnieuws

Nu kun je wat doen aan de opvliegers. Je kunt je kleding erop aanpassen, zorgen dat je een elastiekje bij de hand hebt of een glas water drinken in plaats van koffie. Maar stemmingswisselingen op het werk zijn een heel ander verhaal. Daar komt bij dat voor iedereen een andere oplossing geldt. Waar de één liever stil in een hoekje gaat zitten, heeft de ander mensen om zich heen nodig om haar gedachten te verzetten.

En het vervelendste is nog dat die stemmingswisselingen altijd komen op het moment dat het niet uitkomt en dat je het zelf niet direct in de gaten hebt. Er hoeft maar iets te gebeuren dat jou prikkelt waardoor je anders dan normaal reageert. Dat kost vaak veel energie, want je bent constant allert op hoe je reageert en probeert je zo goed mogelijk aan te passen. Sommigen worden er onzeker door. Maar daar gaat nu verandering in komen met deze 5 tips. 

Tip 1: belkwartiertje

Sluit de deur van je kantoor of ga ergens heen waar je even alleen kunt zijn en bel met je partner, goede vriendin of vriend. Zij kennen je het beste en kunnen je ook gemakkelijker andere inzichten geven en aangeven hoe je iets anders kunt zien. Daarnaast weten zij waar jij in uitblinkt en kunnen je daardoor een spiegel voor houden. Dus praat alles even lekker van je af.

Tip 2: een blokje om

De buitenlucht doet wonderen, helemaal als alles even te veel wordt. Vraag of iemand mee gaat om het van je af te praten of ga lekker alleen en maak je hoofd leeg, het is maar net waar jij je prettig bij voelt. En het hoeft heus niet een groot rondje te zijn, na een kwartiertje in de buitenlucht voel je je vaak al beter en weer klaar om aan de slag te gaan.

Tip 3: doe het tegenovergestelde

Wil je het liefst in een hoekje kruipen, tegen alles aanschoppen wat je tegenkomt en de eerste de beste persoon uitschelden voor alles wat je kunt bedenken? Heb je weer zo'n emotionele bui? Doe dan precies het tegenovergestelde van wat je wil doen. Ga huppelen, zing hardop mee met een vrolijk liedje, lach hardop, ga een grappig filmpje kijken. Zorg dat je je stemming verandert, zodat je er niet in blijft hangen. Ga op zoek naar wat jou helpt om je stemming te veranderen en zorg dat je altijd hetgeen jou helpt bij de hand hebt. Schrijf bijvoorbeeld op wat jou laat lachen of gelukkig maakt en pak dat lijstje erbij als je even iets minder lekker in je vel zit.

Tip 4: goed luisteren

Emoties willen je wat vertellen. Dus voel je je boos, gekwetst of onzeker, ga dan na waardoor dat komt. Wat is de reden dat je je zo voelt? Door de reden te achterhalen, kun je misschien de volgende keer dat zo'n situatie zich voordoet die tackelen. Komt het bijvoorbeeld door wat iemand heeft gezegd? Door je dit te realiseren, kan je dat de volgende keer tegen diegene zeggen. Je zult hierdoor sneller en directer kunnen reageren, waardoor je achteraf niet met een rotgevoel zit.

Tip 5: opknapbeurt

Wat krikt je zelfvertrouwen beter op dan een dagje shoppen en verwennen bij de kapper en schoonheidsspecialiste? Niets! Dus voel je een mindere dag aankomen, plan dan een opknapbeurt voor jezelf in zodat je de volgende dag of week vol zelfvertrouwen weer naar het werk kunt.

Bron: avogel.nl

Deel dit bericht