Advies

Vitaminen en mineralen voorkomen gebrekziektes. Zo wordt een tekort aan vitamine C in verband gebracht met scheurbuik, vitamine B-1 met beriberi, vitamine D met rachitis, vitamine B-12 en ijzer met bloedarmoede, jodium met schildklierproblemen en calcium met botontkalking.De werking van deze voedingsstoffen is echter veel breder. De gebrekziektes zijn de eindfases van een lange lijst klachten die vaak niet in verband worden gebracht met vitamine- en mineraalgebreken. Logisch, artsen zijn immers opgeleid op het gebied van ziekte en het wegnemen van klachten. Zij richten zich op de symptomen. Als men slecht slaapt, wordt een slaapmiddel voorgeschreven.Als men slecht ziet een bril. Bij nervositeit kalmerende middelen en bij hoofdpijn pijnstillers.Maar hoofdpijn wordt niet veroorzaakt door een tekort aan pijnstillers in het lichaam en slapeloosheid niet door gebrek aan slaappillen. De oorzaken liggen elders. Zo kan slecht zien veroorzaakt worden door een vitamine A-tekort en kan eczeem een gevolg zijn van een tekort aan onverzadigde vetzuren, vitamine B-2, B-3, B-6, pantotheenzuur en/of zink. Het kan ook een reactie zijn op een allergeen. Medicatie houdt geen rekening met de oorzaak. Een corticosteroïdcrème neemt de uitslag vaak weg, wat de oorzaak ook is. Maar als het eczeem een gevolg was van een gebrek aan vitamine B-6, krijgt men later mogelijk last van andere kwalen, omdat de crème dit tekort niet heeft opgeheven.Het gebruik van geneesmiddelen die niets doen aan de oorzaak van de klachten, kan er toe leiden dat later andere klachten optreden, veroorzaakt door dezelfde (niet opgeloste) tekorten in de voeding. Gebruik van nog meer medicijnen voor de bijkomende klachten zal nog steeds de onderliggende oorzaak niet aanpakken, maar wel de kans op bijvoorbeeld bijwerkingen verhogen.

Overzicht van pagina's in Advies: